Svar: Vælling - hvornår?

11. marts 2016

Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille pige - som bestemt lyder til at trives og udvikle sig rigtig godt, dejligt! :)

Vælling anbefales først fra 6 måneder - tidligere kunne man godt give vælling fra 4 måneder, men det anbefales ikke mere. Og sundhedsstyrelsen skriver faktisk, at børn slet ikke behøver vælling - det kan springes over. I stedet kan du begynde med lidt smagsprøver på lidt grød, dog tidligst når din datter bliver 4 måneder (17 uger).

Jeg ved fra dine tidligere breve, at I har haft en urolig start med megen gråd og meget uro og jeg tænker et eller andet sted, at jeres datter måske tager lidt revanche nu. Hun begynder nu at have det betydeligt bedre, hun har ikke længere så mange smerter som hun havde i starten, hun spiser derfor bedre, sover derfor også bedre - og spiser så igen mere og bedre. Jeg synes derfor ikke, at du lige nu skal gå ind og ændre på hendes spisevaner eller indtag af modermælkserstatning, men i stedet vente en lille månedstid og så se om ikke hun der kan starte op med lidt skemad.

Med hensyn til mælkeindtag, så tænker jeg, at hendes udregnede behov lige nu ligger på ca. 150 ml pr kg. Det betyder, at når hun vejer 8 kg, så vil hendes døgnbehov være 1200 ml. Hun må derfor gerne få en flaske mere, end du lige nu giver hende, hvis du fornemmer, at hun kan have brug for dette. Hun er en fysisk stor pige, og hun kan godt have brug for lidt ekstra mælk. Hun skal naturligvis ikke overspise, men hun skal samtidig have lov til at regulere sit behov og som udgangspunkt er det en god tommelfingerregel, hvis der altid er lidt tilbage i flasken, så ved du, at hun har fået, hvad hun kan spise...

Jeg forstår godt dit ønske om at give hende mere mættende mælk. ...

Annonce

... Tidligere har man også kunne købe en modermælkserstatning, som mættede lidt mere - men den er desværre taget af markedet, fordi den ikke solgte nok :( Derfor må du lige nu prøve at øge din datters mælkeindtag lidt mere i stedet. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, og du trods anbefalingerne beslutter dig for at prøve vælling, når hun bliver 4 måneder, så er det vigtigt, at du ikke giver hende mere end max 2 flasker i døgnet (max 400 ml), resten bør være modermælkerstatning... Vær dog opmærksom på, at hvis du både starter op med lidt skemad og samtidig vil forsøge vælling, så bliver det sandsynligvis for meget for hende lille mave og hun kan reagere ved at sove endnu mere uroligt, fordi hende mave og tarmsystem vil arbejde på højtryk for at nedbryde al den føde... Det har derfor ikke nødvendigvis den ønskede effekt, tværtimod:)

Derfor vil jeg også anbefale, at du når du begynder med skemad, starter med små smagsprøver om dagen f.eks. til frokost. Det kan være lidt grød af f.eks. ris, majs, hirse, boghvede, quinoa - du kan lave grøden på den mme, som hun er vant til at få, så er det lidt genkendeligt for hende. Start med små smagsprøver og øg hende langsomt. Når hun kan spise f.eks. ½ dl. grød og det fungerer fint, så kan du begynde at tilbyde lidt grøntsagsmos om aftenen. Igen små smagsprøver til max ½ dl. så hendes mave hele tiden har mulighed for at følge med.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem de første smagsprøver til mad i stykker og familiemad. Der er opskrifter, dagsplaner og et fødevareleksikon, så du kan slå op, hvad hun må få:) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står "ny revideret udgave" på forsiden.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor